Juurihoito Pori

Juurihoidolla tulehtunut hammas voidaan
säilyttää toimintakykyisenä

Juurihoito Pori

Juurihoito voi olla tarpeen esimerkiksi tilanteessa, jossa hammas on laajasti reikiintynyt, ja hammasytimeen tai juuren kärkialueelle on syntynyt tämän seurauksena tulehdus. Myös hampaaseen kohdistunut tapaturma, kuten kova isku tai muu osuma, voi aiheuttaa hammasytimen verenkierron häiriintymisen. Verenkierron häiriintymisen seurauksena hammasydin voi mennä elottomaksi.

Miten juurihoito toteutetaan?

Juurihoidossa hammas puhdistetaan mekaanisesti  juurikanavainstrumenteilla ja desinfioidaan sisäpuolelta desinfioivilla huuhteluaineilla. Tämän jälkeen juurikanaviin asetetaan tiiviis juuritäyte estämään bakteerien kasvua. Lopuksi hammas paikataan tai kruunutetaan.

Miksi juurihoito kannattaa tehdä?

Juurihoidettu hammas on eloton, mutta sen kiinnityskudokset pysyvät elävinä ja hammas saadaan näin säästettyä toimivana paikallaan potilaan suussa.

Nykyaikaisen juurihoidon ennuste on hyvä ja tulehtuneen hampaan hoidossa juurihoitoa suositellaankin nykyään monesti ensisijaisena hoitomuotona hampaan poiston sijasta.

Milloin juurihoitoon?

Hampaan juurenkärjen tulehduspesäkkeet ovat pääsääntöisesti oireettomia, ja ne tulevatkin usein esiin vasta sattumalöydöksinä röntgenkuvauksen yhteydessä.

Antibioottihoito ei tepsi juurikanavan infektioon. Kun hampaan hermo-verisuonikudos on infektoitunut ja sitä myötä tuhoutunut, ei elimistöstä ole verenkierron kautta yhteyttä juurikanaviin, eikä myöskään lääkeaine siis pääse sinne. Tulehduksen aiheuttavat mikrobit ovat juurikanavissa, joten hampaan juurihoito on oikea hoitomuoto tulehduksen hoitoon.

Jos epäilet, että hampaasi voisi olla juurihoidon tarpeessa, varaa aika hammastarkastukseen. Tarkastuksen yhteydessä kartoitamme suusi terveyden ja keskustelemme kanssasi juuri sinulle sopivimmista hoitomuodoista.

Varaa aika hammastarkastukseen

Varaa aika

Juurihoitokaan ei aina voi pelasta hammasta

Toisinaan hammas saattaa olla niin huonossa kunnossa, että sitä ei voida pelastaa edes juurihoidolla. Tällöin oikea hoito on hampaan poisto.

Viimeisen 15 vuoden aikana juurihoidossa tarvittavat materiaalit ja instrumentit ovat kehittyneet hurjaa vauhtia eteenpäin. Tiedon, taidon ja oikeiden instrumenttien sekä materiaalien myötä tänä päivänä pystytään hoitamaan tapauksia, joiden hoito ei aiemmin olisi ollut mahdollista.

Juurihoidosta julkaistiin päivitetty Duodecimin Käypä hoito –suositus toukokuussa 2022. Se on luettavissa osoitteessa www.kaypahoito.fi