Hampaan poisto Pori

Toteutamme tarvittaessa vaurioituneiden hampaiden
sekä viisaudenhampaiden poistot

Hampaan poisto Pori

Hampaan poisto ei ole koskaan ensisijainen toimenpide, vaan hoidolla pyritään säilyttämään potilaan hampaat. Joissakin tapauksissa hammas voidaan kuitenkin joutua poistamaan esimerkiksi korjauskelvottoman reikiintymisen, pitkälle edenneen ientulehduksen, vaikea-asteisen juuren alueen tulehduksen tai tapaturman vuoksi, tai kun tulehdus ei ole hoidosta huolimatta parantunut.

Välillä poistoja tehdään myös oikomishoidon tai proteettisen hoidon yhteydessä. Huomattavasti yleisempiä ovat viisaudenhampaiden poistot, joita tehdään kun hammas ei mahdu puhkeamaan oikeaan asentoon tai on tulehtunut.

Kuinka hammas poistetaan?

Hoitotarve ja mahdollinen hampaan poistotarve arvioidaan aina huolellisesti hammastarkastuksessa. Hampaan poisto on viimeinen vaihtoehto hoitotoimenpiteeksi.

Ennen hampaan poistoa suoritetaan röntgenkuvaus, jolla selvitetään hampaan anatomia ja suunnitellaan poisto siten, että siitä tulee mahdollisimman sujuva ja kivuton. Hampaan poisto on mahdollista suorittaa täysin kivuttomasti, sillä ennen toimenpidettä alue puudutetaan. Myös kirurginen hampaan poisto voidaan toteuttaa yleensä paikallispuudutuksessa.

Tavallinen, ei-kirurginen hampaan poisto on hyvin nopea toimenpide, kestäen muutamasta minuutista puoleen tuntiin.

Varaa aika hampaan poistoon

Varaa aika

Viisaudenhampaan poisto

Viisaudenhampaita poistetaan muita hampaita enemmän. Poisto on yleensä ensisijainen hoitomenetelmä, kun viisaudenhammas alkaa oireilla. Viisaudenhampaita poistetaan usein ennaltaehkäisevästi, mutta myös akuuteissa tilanteissa, kun hammas alkaa oirehtia esimerkiksi kivulla tai turvotuksella.

Viisaudenhampaan poisto on yleensä nopea toimenpide, joka suoritetaan paikallispuudutuksessa. Puudutuksen ansiosta potilas tuntee ainoastaan painetta hoitoalueella.

Myös viisaudenhammas voidaan joutua poistamaan kirurgisesti. Potilaan näkökulmasta tavanomainen ja kirurginen poisto eivät eroa juurikaan toisistaan, mutta toipumisprosessi on yleensä leikkauksen jälkeen hiukan pidempi.