Iensairauksien hoito

Hoidata ientulehdus ja muut iensairaudet
ajoissa kuntoon

Iensairauksien hoito

Ientulehdus on suomalaisessa aikuisväestössä huomattavan yleinen vaiva. Lähes kaikki kärsivät ajoittain gingiviittistä eli pinnallisesta ientulehduksesta. Merkkinä tulehduksesta voi ilmetä verenvuotoa hampaita puhdistettaessa, varsinaisia oireita ei yleensä muuten ilmene. Hoitamattomana gingiviitti voi kuitenkin edetä syvemmäksi, krooniseksi tulehdukseksi – parodontiitiksi.

Parodontiitissa hampaiden kiinnitys on alkanut hajoamaan tulehduksen vuoksi ja hoitamattomana se voi johtaa hampaan tai hampaiden menetykseen. Parodontiitti on myös merkittävä yleisterveysriski ja sillä on merkitystä esimerkiksi diabeteksen ja reuman hoitotasapainossa. Huono suuhygienia ja tupakointi ovat merkittävimpiä riskitekijöitä parodontiitin kehittymiselle.

Miten iensairauksien hoito tapahtuu?

Ientulehduksen hoito alkaa ikenien, hampaiden ja purennan huolellisella kartoituksella ja hoitosuunnitelman teolla. Lisäksi selvitetään potilaan yleinen terveydentila, tupakointi, omahoito ja muut vaikuttavat tekijät. Luukiinnityksen vauriot hampaiden ympärillä tutkitaan puolestaan röntgenkuvilla.

Itse hoito koostuu muun muassa vastaanotolla tehtävästä hampaiden ja juurten pintojen huolellisesta puhdistuksesta, tarvittaessa purennan säätämisestä, liikkuvien hampaiden kiinnittämisestä naapureihin ja toivottomien hampaiden poistoista. Hoidon tukena käytetään tarpeen mukaan antibioottihoitoa. Hoidon vaikutuksen seuranta on oleellista ja tämä tehdään yleensä 1-3 kuukautta hoidon aloituksen jälkeen. Joskus hoidossa tarvitaan myös kirurgista toimenpidettä syvimpien ientaskujen hoitamiseksi.

Kun akuutti tilanne saadaan hoidolla rauhoituttua, tarvitaan yleensä loppuelämän ajan säännöllistä ehkäisevää hoitoa, eli ammattimaisia puhdistuksia yksilöllisesti määritetyn hoitovälin mukaan.

Varaa aika iensairauksien hoitoon

Varaa aika

Huolehdi ikenien terveydestä omahoidolla

Parodontiitti on aina seurausta ientulehduksesta, joten ientulehduksen hoito on tärkeässä roolissa parodontiitin ennaltaehkäisyssä. Omahoidolla on tässä ratkaiseva merkitys.

Puhdista ienrajoihin kertyvä bakteeripeite eli plakki huolellisesti aamuin illoin hammasharjalla. Puhdista lisäksi bakteeripeitteet hammasväleistä päivittäin hammaslankaa, hammastikkua tai hammasväliharjaa apuna käyttäen. Hammaslääkärisi tai suuhygienistisi opastaa juuri sinulle sopivat omahoitovälineet.

Tupakoinnin tiedetään olevan merkittävä riskitekijä hampaan ja hammasimplanttien kiinnityskudossairauksille. Siksi tupakoimattomuus on tärkeä osa iensairauksien ennaltaehkäisyä ja hoitoa.